یکشنبه ۲۷ اسفند ۰۲

آنژین صدری یا درد قفسه سینه چیست و راه پیشگیری از آن

۱۱ بازديد

آنژین صدری یا درد قفسه سینه در اثر کاهش یافتن جریان خون به عضله به وجود می آید. این اختلال را نمی توان حمله قلبی در نظر گرفت و قلب را دچار آسیب دیدگی می کند. اما این عارضه جزو نشانه هایی است که خبر از حمله قلبی و گرفتگی عروق کرونر می دهد. مواردی مانند افت فشار خون یا انسداد عروق، بیشتر شدن جذب خون در عضله قلبی را می توان از عواملی معرفی کرد که در عروق عضله قلبی، آنژین کاهش جریان خون را به وجود می آورد.

این مشکل به احساس فشار و فشردگی در قفسه سینه شباهت دارد؛ به گونه ای که انگار قفسه سینه در حال خرد شدن است. آغاز درد از وسط قفسه سینه و پشت استخوان سینه یا سمت چپ جلوی قفسه سینه خواهد بود و گسترش آن به صورت تدریجی در سایر بخش های بدن مانند بازوها و شکم صورت می گیرد.

تاریخچه بیماری چیست؟

آغاز تاریخچه آنژین مربوط به شرح لئوناردو داوینچی از آناتومی عروق کرونر است که در سال 1511 صورت گرفت. با این حال تصور نمی شد که گردش خون کرونر تا توصیف ویلیام هاروی که مربوط به سال 1649 است، مفهوم عملکردی داشته باشد.

آنژین صدری برای اولین بار از طریق ویلیام هبردن و سال 1772 مورد توجه پزشکان قرار گرفت. البته اشاره هایی به درد در سینه و بازو در ارتباط با بیماری های اثرگذار روی قلب که حین ورزش رخ می دهد، شده است.

در طول دهه بعد، تعداد بیماران مشاهده شده توسط هبردن که مشابه مورد قبل بودند، به چهار برابر رسید و تعداد بسیار زیادی از نویسندگان به گزارش مواردی دیگر از آنژین پرداختند.

معنا و معرفی بیماری

شناخت بیماری آنژین صدری یا قفسه سینه

شناخت بیماری آنژین صدری یا قفسه سینه

این اختلال (Angina Pectoris) که آنژین نیز نامیده می شود، نوعی درد قفسه سینه است که موجب کاهش پیدا کردن جریان خون به قلب می شود. این عارضه را می توان از علائم بیماری عروق کرونر در نظر گرفت. کاهش جریان خون منجر به نرسیدن اکسیژن به قلب به میزان کافی خواهد شد که درد در قفسه سینه را به دنبال دارد.

آنژین حمله قلبی نیست و نشان می دهد که فرد در معرض خطر ابتلا به حمله قلبی قرار دارد. برخی از افراد علائم این عارضه را تجربه می کنند که شامل احساس سوزش در سینه یا وزن سنگین در قفسه سینه می شود.

آترواسکلروز اغلب موجب تنگ و مسدود شدن عروق کرونر می شود و با تنگی و مسدود بودن عروق کرونر، ماهیچه ها نمی توانند خون کافی را دریافت کنند. در صورتی که جریان خون دریافتی توسط عضله قلب کافی نباشد، در عضله مواد متابولیکی به وجود می آید که منجر به درد خواهد شد. هنگام سخت کار کردن قلب، آنژین صدری رخ می دهد؛ به عنوان مثال چنین حالتی در حین ورزش کردن به وجود می آید. محدود کردن دریچه های قلب می تواند فشار انسولین را در قلب افزایش دهد.

آنژین چه زمانی رخ می دهد؟

آنژین صدری چه زمانی اتفاق می افتد

آنژین صدری چه زمانی اتفاق می افتد

  • بعد از صرف یک غذای مفصل
  • حین ورزش یا پس از ورزش و فعالیت های بدنی
  • دماهای شدید
  • استرس های عاطفی که می توانند آنژین صدری و درد در قفسه سینه را ایجاد کنند.
  • قرارگیری در معرض آب سرد
  • محدود شدن دریچه های قلب که فشار انسولین در قلب را بیشتر می کنند.
  • مصرف الکل بیش از حد و استعمال دخانیات
  • احتمال بروز آنژین در حین استراحت هم وجود دارد.

عموما آنژین های صدری در هنگام ورزش کردن به وجود می آیند و در حالت استراحت دیگر قابل مشاهده نیستند.

انواع آنژین صدری چه مواردی را در بر می گیرد؟

انواع این اختلال شامل موارد زیر است.

آنژین پایدار

این نوع از آنژین به علت افزایش نیاز عضله قلب به اکسیژن حالت پایدار به وجود می آید و بروز آن در مواردی مانند فشارهای عاطفی و هیجانی، ورزش، افزایش دمای بدن یا مصرف غذای سنگین خواهد بود. این نوع آنژین را می توان با استراحت و برخی از موارد دیگر (برای مثال مصرف نیتروگلیسیرین زیر زبانی در مدت زمان 5 دقیقه) از بین برد.

علائم آنژین پایدار، موارد زیر را در بر می گیرد:

  • در هنگام برخی از فعالیت های شدید مانند ورزش کردن رخ می دهد.
  • این حالت را می توان پیش بینی کرد و به دردهای قفسه سینه که پیش از این توسط فرد تجربه شده است، شباهت دارد.
  • مدت زمانی کوتاه دارد و حدود 5 دقیقه به طول می انجامد.
  • استراحت و مصرف دارو می تواند به سرعت آن را برطرف کند.

آنژین ناپایدار

مدت زمان این درد بیشتر از 30 دقیقه خواهد بود. احتمال دارد که این نوع از آنژین در حین استراحت نیز مشاهده شود. دوره و دفعات درد به صورت روزافزون افزایش خواهد یافت. استراحت و مصرف نیتروگلیسیرین هم نمی تواند موجب کاهش درد شود. آنژین صدری ناپایدار را می توان از علائم هشدار دهنده سکته قلبی در نظر گرفت.

پاره شدن چربی های رسوب کرده و تشکیل لخته و در نهایت مسدود شدن جریان خون، زمینه بروز سکته قلبی و نوع ناپایدار این آنژین را به وجود می آورد.

علائم آنژین ناپایدار شامل موارد زیر است:

  • در حین استراحت به وجود می آید و درد آن با دردهای آنژینی تفاوت دارد.
  • مدت زمان آن طولانی تر است و امکان دارد 30 دقیقه هم باشد.
  • بروز آن به صورت غیرمنتظره و ناگهانی است.
  • این احتمال وجود دارد که از علائم حمله قلبی باشد.
  • استراحت و مصرف دارو نمی تواند آن را برطرف کند.

آنژین متغیر

بروز این آنژین به دلیل انقباض و اسپاسم ناگهانی عروق قلبی رخ می دهد که ممکن است تصلب شرایین را به همراه داشته باشد.

در چنین حالتی دردی شدید وجود دارد و می تواند در حین استراحت (شب یا صبح زود) برای فرد بیمار آزاردهنده باشد. آنژین برای بیمار مواردی مانند رنگ پریدگی، تنگی نفس و تعریق شدید را به وجود می آورد. این نوع از آنژین، بسیار نادر است.

دلایل آنژین صدری شامل چه مواردی است؟

دلایل آنژین صدری یا درد قفسه سینه

دلایل آنژین صدری یا درد قفسه سینه

ضخیم شدن شریان ها (که رساننده خون، مواد مغذی یا اکسیژن به قلب است) یا آترواسکلروز؛ هنگامی که رسوبات چربی با تنگ شدن شریان ها و به صورت تدریجی، جریان خون به قلب را کاهش می دهند، این حالت رخ می دهد.

هنگامی که قلب نیازمند جریان خون بیشتری باشد (مانند حالات عاطفی و ورزش کردن)، علائم این عارضه بروز پیدا خواهد کرد. در چنین حالاتی، قلب به دلیل خونرسانی بیشتر به بدن، پمپاژ خون را سریع تر انجام می دهد و شریان های تنگ شده سبب نگه داشتن خون می شوند. در چنین شرایطی با دریافت میزان اندکی اکسیژن، درد در قلب و قفسه سینه بروز پیدا خواهد کرد.

سایر دلایل بروز این اختلال چیست؟

  • کم خونی
  • ضربان قلب به صورت سریع و پایدار
  • پرکاری تیروئید
  • افزایش ضخامت عضله قلب یا هایپرتروفی به دلیل افزایش فشار خون در مدت زمانی طولانی
  • بیماری های دریچه قلب مانند تنگی در دریچه آئورت
  • فشار بالا و غیرطبیعی در طرف راست قلب که ممکن است بیماری های ریوی، دلیل آن باشد و به ندرت به طور خود به خود رخ می دهد.
  • آسم نیز می تواند آنژین را به وجود آورد. امکان دارد بروز آسم با ورزش همزمان باشد و خس خس و تنگی نفس در بیمار را به دنبال داشته باشد.
  • تنگی به دلیل رسوبات چربی که دلیل آن اسپاسم شدید در عروق کرونر است. در چنین حالتی، ظاهرا عملکرد عروق مناسب و طبیعی است؛ در صورتی که این طور نیست. آنژین پرینزمتال نامی است که به این حالت داده می شود.
  • رفلاکس معده یا بازگشت اسید معده به مری که شاید در حین ورزش کردن رخ دهد.

علائم آنژین صدری چیست؟

علائم آنژین صدری یا درد قفسه سینه

علائم آنژین صدری یا درد قفسه سینه

  • سوء هاضمه یا احساس سنگینی در معده
  • احساس تنگی و فشردگی در قفسه سینه، فشار، پشت، دست ها یا شانه ها
  • تنگی نفس به ویژه حین ورزش کردن
  • سوزش یا درد در گلو، سینه یا فک و سوزن سوزن شدن یا بی حسی
  • تعریق
  • احساس گرفتگی در گلو
  • سرگیجه و حالت تهوع
  • احساس درد و ناراحتی در فک، بازوها، دندان ها، معده، گوش و شانه ها

تشخیص آنژین صدری چگونه امکان پذیر است؟

تشخیص این عارضه در ابتدا به علائم و سوابق پزشکی بیمار بستگی دارد و پاسخ این پرسش که آیا گلیسریل ترینیت قابلیت تسکین درد را دارد یا خیر؟ می توان تشخیص این بیماری را بر سه اصل استوار دانست. در ادامه متخصص قلب و عروق و دکتر متخصص قلب مشهور به تجویز آزمایش هایی می پردازد تا بیشتر اطمینان پیدا کند.

الکتروکاردیوگرام

این آزمایش استفاده می شود تا اختلالات در قلب مانند آریتمی یا ایسکمی را شناسایی کرده و ثبت فعالیت های الکتریکی قلب را اجرا کند.

تست استرس یا ورزش

انجام این تست هنگام راه رفتن روی تردمیل خواهد بود و کاربرد آن، کمک به ارزیابی عملکرد قلب است. ثبت ECG در طول دوره تمرین انجام می شود و بررسی آن توسط متخصص قلب و عروق و فوق تخصص حرفه ای قلب و عروق به این منظور اجرا می شود که مشخص شود که قلب به ضربانی مناسب می رسد یا خیر؟

آزمایش خون

شناسایی آنزیم های تروپونین توسط این آزمایش اجرا می شود. آزمایش خون می تواند شناسایی کلسترول بالا، تری گلیسیرید و LDL را انجام داده و احتمال بروز بیماری های عروق کرونری و آنژین را در فرد افزایش دهد.

اشعه ایکس قفسه سینه

آزمایش تصویربرداری غیرتهاجمی می تواند موجب رد شدن منابع دیگر درد در قفسه سینه مانند پنومونی شود.

CT قفسه سینه

این آزمایش از قابلیت شناسایی دلایل درد در قفسه سینه مانند بیماری آئورت یا لخته خون در رگ های خونی ریه ها برخوردار است.

آنژیوگرافی کامپیوتری CT

این نوع از تصویربرداری نشان دهنده وجود پلاک در شریان های خونی است تا مشخص شود که آیا تنگ شدن شریان ها سبب می شود که جریان خون به قلب کاهش پیدا کند. انجام این عمل بدون کاتتر و از طریق شریان ها به قلب صورت می گیرد و از روش های تشخیص آنژین صدری است.

آنژیوگرافی رزونانس مغناطیسی (MR)

انجام این آزمون با مواد کنتراست امکان پذیر است. به همین علت است که باید وجود جریان خون خوب به عضله قلب تعیین شود. در صورت وجود نواحی با کاهش جریان خون، می تواند نشان دهنده پلاک با تنگ شدن رگ های خونی باشد. انجام این آزمایش در دو وضعیت استرس و استراحت اجرا می شود تا مشخص شود امکان انجام کاهش جریان خون با ورزش وجود دارد یا خیر.

آنژیوگرافی کاتتر

در این آزمایش این امکان وجود دارد که لوله ای نازک و طولانی به نام کاتتر به شریان در کشاله ران یا دست افزوده شود که از طریق سوزن صورت می گیرد. هدایت شدن کاتتر از طریق یک سیم به عروق کرونر انجام شده و سپس تزریق ماده حاجب به صورت مستقیم به شریان های عروق کرونر اجرا می شود. گرفتن تصاویر در رگ های خونی با استفاده از اشعه ایکس خواهد بود.

اکوکاردیوم

در این آزمایش، تولید امواج صوتی فرکانس بالا انجام شده و به منظور ایجاد تصاویر متحرک از قلب به کار گرفته می شود. ارزیابی حرکت دیواره های قلب نیز صورت می گیرد. در صورتی که حرکت در دیواره قلب کاهش پیدا کند، نشان داده می شود که جریان خون به دلیل تنگی شریان عروق کرونری کمتر می شود.

اگر شما هم قصد دارید در صورت وجود علائم این بیماری، به متخصص قلب قابل اعتماد مراجعه کنید، مجموعه دکتر با من می تواند خدمات پزشکی که به آن نیاز دارید را در اختیارتان قرار دهد. این خدمات پزشکی مواردی مانند مشاوره پزشکی و توزیع محصولات پزشکی را در بر می گیرد.

این مجموعه برقراری ارتباط میان پزشکان و مراجعه کنندگان را ساده تر می کند و با ارائه مواردی مانند مشخصات و آدرس دقیق هر پزشک، نحوه دسترسی به آنها را برایتان تعیین می کند تا با در نظر گرفتن این موارد بهترین انتخاب را داشته باشید.

درمان آنژین صدری چگونه ممکن است؟

  • تغییر در سبک زندگی: شامل تغییر در رژیم غذایی، ترک دخانیات، مصرف غذاهای کم چرب و کم نمک، یافتن روش هایی برای کم کردن استرس.
  • دارو درمانی: تجویز داروهایی مانند بتابلوکرها، آسپیرین، استاتین، مسدود کننده های کانال کلسیم یا نیترات.
  • آنژیو پلاستی: انجام این روش از طریق بالن یا فنر و استنت ممکن است که انجام آن به منظور باز شدن شریان های عروق مسدود شده کرونر صورت می گیرد تا جریان خون به قلب بهبود پیدا کند.
  • جراحی بای پس عروق کرونر: این عمل جراحی عروق کرونر می تواند رساندن جریان خون به قلب را انجام دهد. ورید یا شریان در سایر نواحی بدن به کار گرفته می شود تا در اطراف ناحیه تنگی یا انسداد در شریان های کرونری قلب، جریان خون تخلیه شود.

در این راستا مجموعه دکتر با من توانسته است مجموعه ای از بهترین پزشکان و متخصصان در زمینه های مختلف را در کنار هم جمع آوری کند. به این ترتیب افراد با موقعیت مکانی، نوع تخصص، شماره تلفن تماس، مشخصات، نحوه دسترسی و موارد دیگر مربوط به بهترین دکتر متخصص قلب و عروق آشنا می شوند و با توجه به این موارد، بهترین انتخاب را خواهند داشت.

پیشگیری از آنژین صدری با چه مواردی امکان پذیر است؟

  • تغییر در سبک زندگی
  • عدم استعمال دخانیات
  • تغذیه و رژیم غذایی مناسب
  • کنترل قند و چربی
  • کنترل فشار خون
  • کاهش استرس
  • کنترل وزن

خطرات آنژین صدری و عوامل خطر آن چیست؟

  • عوامل افزایش دهنده خطر رسوبات چربی
  • سطح بالای فشار خون
  • سابقه خانوادگی و تصلب شرایین
  • مصرف سیگار
  • سطح بالای کلسترول LDL در خون
  • دیابت
  • چاقی
  • کم تحرکی و نداشتن فعالیت بدنی
  • استرس
  • افزایش سن

کلام آخر

آنژین صدری، موضوع مورد بررسی این مقاله بود و افرادی که در جستجوی سایت دکتر متخصص قلب و عروق هستند را مخاطب قرار داد. به عنوان نکته پایانی می توان گفت در صورت ابتلای فردی از اعضای خانواده به بیماری قلبی، عروقی و دیابتی، شما بیشتر در معرض خطر ابتلا به چنین اختلالاتی هستید. در نتیجه مراجعه برای بررسی و کنترل قند خون، کنترل فشار خون و آزمایش های قلبی الزامی است.

در صورت مبتلا شدن به این اختلال، باید تحت نظارت پزشک باشید. پزشک مربوطه باید مجموعه ای از آزمایش ها و اقدامات لازم مانند اکو، تست ورزش، نوار قلب و غیره را تجویز کند و با توجه به این موارد، داروی مناسبی برای افراد مبتلا در نظر بگیرد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.